Maahanmuuttajia on Suomessa ollut aina, mutta vasta 1990- ja 2010- lukujen maahanmuuton aallot toivat heidät laajasti osaksi suomalaisia yhteisöjä. Tänä päivänä maahanmuuttajia ei voi enää kohdella omana, erillisenä väestönosanaan: he ovat osa yhteiskuntaamme, ja tämä on huomioitava myös kaikessa sosiaalityössä – ei vain maahanmuuttajiin erikoistuneessa sosiaalityössä.
Aloitin
sosionomiopinnot Jyväskylän ammattikorkeakoulussa syksyllä 2020. Omat taustani
ovat aivan muualla: aikuisikäni olen työskennellyt ravintola-alalla, ja
sosiaalialaan ensikosketukseni tapahtui vasta opintojen ja ennen kaikkea niihin
sisältyvien harjoittelujen myötä. Vieraat kielet ja kulttuurit olivat ennalta
tuttuja ystävien, perheen ja luontaisen uteliaisuuden johdosta, mutta mielikuva maahanmuuttajien
parissa työskentelystä oli muotoutunut lähinnä median ja kuulopuheiden kautta. Lapset
ja nuoret, joita tapasin harjoittelun ja työni parissa olivat suurimmaksi osaksi
ensimmäisen polven maahanmuuttajia, jotka olivat tulleet Suomeen vanhempiensa
mukana. Otanta oli toki pieni, mutta havainnot heidän kokemuksistaan hätkähdyttävän
saman kaltaisia.
Riikka
Pohjola on tutkinut pro gradussaan (2016) nuorten maahanmuuttajien kotoutumista
ja siihen vaikuttavia tekijöitä kenttätyön ja teemahaastattelujen keinoin.
Tutkimuksessa selvisi, että nuoret maahanmuuttajat kokivat haasteita
erityisesti oikeiden viranomaiskanavien löytymisessä ja työnhaussa. Suomen
kielen taito mainittiin useasti yhtenä tärkeimpänä kotouttamiseen johtavana
tekijänä. Myös Petterin aiemmassa blogikirjoituksessa maahanmuuttajia
yhdistävinä asioina korostuivat heikko Suomen kielen taito sekä vaikeus edetä
opinnoissa ja saada työtä. Omissa havainnoissani nuoret olivat vielä opiskeluikäisiä,
mutta kielitaito ja korkea kynnys asioida kaikenlaisten viranomaisten kanssa
korostuivat haasteita kartoittaessa.
Maahanmuuttajataustaisten
nuorten päätyminen sosiaalihuollon tai lastensuojelun piiriin on yhtä monen
tekijän summa kuin suomalaistaustaistenkin. Ongelmat ja haasteet olivat kaiken taustaisilla
nuorilla hyvin samankaltaisia. Nuorison kipuilu ja oireilu nyky-yhteiskunnan
kuohuissa ja paineissa ilmeni tyypillisesti lintsaamisena, itsensä vahingoittamisena,
karkailuna ja säännöistä piittaamattomuutena riippumatta siitä, minkälaisesta
perheestä lapsi tai nuori saapui asiakkuuden piiriin. Se, missä itse havaitsin eniten eroja maahanmuuttajanuorten ja suomalaistaustaisten lasten välillä, oli
koulumenestys. Siinä missä suomalaistaustaisten lasten heikko koulumenestys
johtui lähes poikkeuksetta jostain diagnoosista, oli maahanmuuttajataustaisten
nuorten kompastuskivi lähes yksinomaan kielitaidon vajavuus. Ohjasin ja avustin
useita nuoria koulutehtävien teossa, ja jopa pienellä otannalla kävi
tuskallisen selväksi, ettei näillä nuorilla ollut tarvittavaa vastaavaa kielitaitoa
kuin oman ikätason suomalaisilla nuorilla. Tästä huolimatta maahanmuuttajanuoret
opiskelivat samassa tahdissa ja samoja aineita kantaväestön lasten kanssa,
vaikka moni hallitsi kunnolla vain perussanaston. Esimerkiksi perinteinen
kokeisiin kirjasta pänttääminen saattoi olla aivan ylivoimaista, kun nuori sisäisti tekstistä pahimmillaan vain joka kolmannen sanan. Yhteyden saaminen opettajiin oli
hankalaa, ja vaikutti siltä, että kielitaidon tasoon ei joko kiinnitetty
tarpeeksi huomiota, tai sen parantamiseen ei ollut resursseja. Monet nuoret
olivat kuitenkin käyneet suomalaista peruskoulua jo vuosia, ja oli selkeästi
nähtävissä, että muiden tahdista tippuminen oli tapahtunut jo kauan sitten.
Sosiaalityön näkökulmasta tämä on valtava syrjäytymisriski: opinnot laahaavat,
nuori turhautuu ja etsii elämäänsä muuta sisältöä, jatko-opintoihin pääsy vaikeutuu
ja sosiaaliset piirit kaventuvat.
Syrjäytymisen ehkäisy vaikuttaisikin jääneen jo pidempään maassa olleilla ja asuneilla toissijaiseksi. Nuoria patistetaan opiskelemaan, mutta verraten korkeatasoisessa opiskeluympäristössä voi olla haastavaa esimerkiksi lukea pääsykokeisiin maahanmuuttajana. Opiskelupaikan saamisen ollessa hankalaa, nähdään nuoren ohjaaminen töihin herkästi paremmin yhteiskuntaan osallistavana toimena. Maahanmuuttajilla tulisi kuitenkin olla yhtäläiset mahdollisuudet opiskella kuin kenellä tahansa koulutusjärjestelmässä lapsesta asti mukana olleella. Pelkkä kasvava työvoiman tarve ei saisi ohjata maahanmuuttajien lapsia ja nuoria nopeaan työllistymiseen. Unelmat, motivaattorit, henkilökohtaiset kiinnostuksen kohteet – näiden pitäisi olla jokaisen lapsen ja nuoren ensisijainen lähtökohta tulevaisuuden suunnittelussa. Tulisi kysyä, mitä nuori haluaa, ja sen jälkeen miksi – usein syynä haluta nopeasti töihin voi olla vaikkapa halu ansaita nopeasti rahaa perheelle, sen sijaan että mietittäisiin mitä oikeasti itse halutaan elämältä. Nuorilla on myös taipumusta vähätellä omia lahjojaan ja voimavarojaan. Varsinkin juuri siinä iässä, kun ammatinvalinta tai opintojen valinta olisi edessä, moni taipuu helpommin turvalliseen ja riskittömältä tuntuvaan vaihtoehtoon. Painostus ei missään nimessä ole suotavaa, mutta rohkaisu ja eri vaihtoehtojen esille tuominen on sosiaalialan ammattilaiselle suorastaan velvollisuus. On myös tärkeää painottaa nuorelle, että valinnat eivät ole lopullisia, ja uuden polun voi aina valita myöhemminkin.
Yhteiskunnan
monimuotoistumisen myötä myös kolmannen sektorin rooli kotouttamisen edistäjänä
on kasvanut. Painopisteenä on ollut nimenomaan julkisen sektorin palvelujen
täydentäminen ja yhteistyössä toimiminen, esimerkiksi vastaanottokeskukset ovat
olleet järjestövetoisia. Myös kielikurssit ja erilainen yhdistystoiminta lepää
yhä vahvemmin kolmannen sektorin harteilla. Tämä luo kuitenkin painetta lähinnä
vapaaehtoisvetoiselle toiminnalle: toiminta ei voi olla voittoa tuottavaa, ja
rahoitus on usein hankevetoista ja projekteihin sidottua, eikä varmuutta
rahoituksen jatkumisesta ole. Tämä hankaloittaa pitkäjänteisen
kotouttamistoiminnan suunnittelua. (Pohjola 2016, 24-26.) Vaikka
vapaaehtoistoiminta Suomessa onkin arvostettua ja voimissaan, herää väkisinkin
kysymys siitä, kuinka pitkälle yhteiskunnan rakenteisiin vaikuttavaa
sosiaalityötä voidaan teetättää vapaaehtoistoimin, ja missä vaiheessa julkisen
sektorin tulisi ottaa suurempaa roolia kotouttamispalveluissa. Kotouttaminen on
pitkä prosessi, jonka hoitaminen pelkästään epävarmojen hankkeiden avulla on
riskipeliä. Tähän tulisi viimeistään nyt kiinnittää enemmän huomiota.
Kuinka yhteisötyön avulla sitten voisi tehokkaammin - tai joustavammin - edistää syrjäytymisvaarassa olevien maahanmuuttajanuorien koulutusta ja opiskelua? Yhteisötyö ja maahanmuuttajien parissa usein esiintyvä vahva yhteisöllisyys voisivat tarjota tähän avaimia, joihin tulen paneutumaan syvemmin seuraavassa blogitekstissäni.
Kirjoittaja: S. Jalkanen
Lähde: Pohjola, R. 2016. Nuorten maahanmuuttajien kotoutuminen. Etnografinen tutkimus kotoutumisen haasteista, mahdollisuuksista ja toiveista. Pro Gradu -tutkielma, Jyväskylän yliopisto.
Tuot tekstissäsi esille tärkeän oivalluksen siitä, että maahanmuuttajat ovat osa yhteiskuntaa eivätkä erillinen osa väestöä. Maahanmuuttajien kohdalla suurin haaste tuntuu olevan yleensä kielitaidon puute. Mielestäni kotoutumisen ja työnhaun kannalta olisi tärkeää ohjata maahanmuuttaja suomen kielen kursseille mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Kielitaidon puute voi vaikuttaa suuresti yhteiskunnasta syrjäytymiseen ja työttömyyskierteeseen. Myös kynnys asioida viranomaisten kanssa madaltuisi kielitaidon kehittyessä. Jäinkin pohtimaan, miten kielitaidon kehittämiseen saataisiin lisää resursseja? Toit myös tekstissäsi esille sen, että syrjäytymisen ehkäisy jää toissijaiseksi pidempään maassa olleille. Varmasti kolmannen sektorin toiminta, kuten erilaiset järjestöt ovat tärkeässä roolissa syrjäytymisen ehkäisemiseksi. Uskon myös, että erilaisilla hankkeilla on ollut edistävä vaikutus maahanmuuttajien asemaan ja koulutus- sekä työmahdollisuuksiin.
VastaaPoista