Edellisessä tekstissä kerroin kokemuksistani siitä, millaiset asiat ovat yhteisiä maahanmuuttaneilla. Täytyy tosin todeta, että kokemukseni rajoittuu yhteen pieneen ryhmään ja lyhyeen parin kuukauden ajanjaksoon. En siis ole tosiaankaan vankka aiheen kokemusasiantuntija. Silti erotin selkeästi, että ihmisillä, joiden kanssa työskentelin, oli paljon yhteistä eri taustoista huolimatta. Maahanmuuttaineiden erityistarpeista ja heitä yhdistäneistä asioista voi lukea edellisestä tekstistäni. Tässä tekstissä pohdin, mitä innostava yhteisötyö voisi tarjota maahanmuuttaneille ja miten se vastaa havaitsemiini maahanmuuttaneiden erityislaatuisiin tarpeisiin.
Näen, että innostava yhteisötyö auttaisi
osallistamaan maahanmuuttaneita ja sellainen toiminta tukisi heidän
hyvinvointiaan. Sosiaalityössä yhteisötyö on yksi työn perusorientaatioista
(Karjalainen & Sarvimäki 2005; Roivanen ym. 2008; Sosnet 2014 Pohjolan
2015, 28 mukaan). Yhteisötyötä sovelletaan monin tavoin, ja sitä voidaan
toteuttaa esimerkiksi projekteina asumisympäristössä paikallisyhteisöissä tai
muodostamalla esimerkiksi terapiaryhmiä. Sovellutuksia on toki lukematon määrä.
Innostaminen on puolestaan tapa käynnistää ihmisten herkistymisen ja
itsetoteutuksen prosessia. Se saa ihmiset liikkeelle, ja sen avulla pyritään
lisäämään ihmisten vuorovaikutusta ja parantamaan elämänlaatua. (Kurki 2000,
20.) Innostamisella pyritään Merinoa (1997) mukaillen luomaan ryhmiin
osallisuutta ja toimijuutta, jossain määrin myös valtaistumista (Kurki 2000,
23). Innostaminen herättää aloitteellisuutta ja vastuunottoa, jonka lisäksi se
voimistaa jo olemassa olevia kykyjä ja taitoja.
Innostamisen tärkeimmät toimintamuodot ovat
Ander-Eggin (1997) mukaan kasvatuksellinen, kulttuurinen, taiteellinen ja
vapaa-ajan virkistyksellinen toiminta (Kurki 2000, 137). Esimerkiksi
taiteellisella toiminnalla olisi paljon annettavaa maahanmuuttaneille. Taiteellisessa
toiminnassa keskeistä on itseilmaisun harjoitteleminen ja toteuttaminen ja se
voi olla vaikkapa käsitöitä, teatteria ja kuorotoimintaa. Kuorot voisivat esimerkiksi
lisätä yhteisöllisyyttä ja tarjota mahdollisuuksia vaikuttaa omiin
kiinnostuksenkohteisiin. Kuorossa olisi myös mahdollista esittää musiikkia eri
kulttuureista ja kehittyä suomen kielessä.
Kasvatuksellista yhteisötyötä voisi olla vaikkapa
kurssit ja työpajat, joissa perehdyttäisiin maahanmuuttaneita koskettaviin
asioihin mieluusti yhdessä suomenkielisten ihmisten kanssa. Tässäkin mielestäni
on tärkeää, että maahanmuuttaneet järjestäisivät ja toteuttaisivat näitä ryhmiä
itse aidon toimijuuden mukaisesti. Huomaan, että omat esimerkit, joita tällaisista
kursseista tulee mieleen liittyvät vahvasti etnisyyteen, joten jätän esimerkit
lukijoiden mielikuvituksen varaan. En nimittäin halua sortua stereotypisoivaan
ja kapeaan ajatteluun.
Virkistyksellistä toimintaa ovat erilaiset
juhlat, pelit ja leikit. Juhlat ovat hauska tapa toteuttaa omaa kulttuurisuutta
ja jakaa elämäntapoja. Pelit ja leikit tuottavat iloa, palautumista ja
vapautumista ja toimivat arjen vastapainona. (Kurki 2000, 138-139.) Näen
kuitenkin, että harva asia lähentää ihmisiä yhtä tehokkaasti kuin nauru ja
hassuttelu. Siksi mielestäni on tärkeää huolehtia siitä, että ihmiset
pääsisivät irrottelemaan ja kokemaan elämyksiä. Sille on syynsä, miksi
virkistystoiminta on yleensä pelailua tai seikkailua. Mielestäni ihmissuhteet
kehittyvät jaettujen tunnekokemusten kautta, joten olisi tärkeää saada
maahanmuuttaneet ja kaikki muutkin yhdessä nauramaan, ponnistelemaan ja
kannustamaan.
Innostava yhteisötyö siis kannustaisi
maahanmuuttaneita osallistumaan, jonka myötä heidän toimijuus ja oma-aloitteisuus
voisi kasvaa. Lisäksi yhteisötyö auttaisi heitä kielitaidon kehittymisessä ja
muodostamaan uusia ihmissuhteita. Yhteisötyö tarjoaisi myös heille kanavan
tuoda ääntä kuuluviin ja jakaa kokemuksia.
Kirjoittaja: P. Särmälä
Lähteet:
Pohjola, A. 2015. Yhteisöt ja yhteisöllisyys
monimuotoisena ilmiönä. Julkaisussa Sosiaalityön yhteisöllisyyttä etsimässä.
Toim. S. Väyrynen, K. Kostamo-Pääkkö & P. Ojaniemi. EU: Uniter Press Global,
15-35.
Kurki, L. 2000. Sosiokulttuurinen
innostaminen. Tampere: Vastapaino.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti